Alla inlägg under maj 2010

Av Anna - 27 maj 2010 11:41

  


Den här skylten/LOn hängde på ytterdörren på Lilleman Bus födelsedagskalasdag!

 

Pyssel och bus! :)

Av Anna - 27 maj 2010 11:27

Nu med några dagars flaskmatning/amning bakom oss så konstaterar jag att det var helt rätt beslut att övergå mer och mer till flaskmatning!

 

Klimpen har nu återgått till att vara en glad och nöjd, pratig och sötnosig och MÄTT bebis!!! Nu känner jag mig korkad att jag inte började ge honom flaskan tidigare, då hade vi sluppit hela långa dagar vid tutten, skrik däremellan följt av korta sömnperioder...

 

Förut vaknade han med ett skrik, nu vaknar han och gurglar glatt hej nu är jag vaken kom och gosa med mig...

 

Igår kväll åt han mat vid halv åtta, somnade sedan bums och låg i vagnen och snusade till halv 3!!! Vi räknade helt kallt med att han skulle vakna vid 10 och vilja ha mer mat, men näää då... jag blev nervös för han åt inte så mycket vid halv åtta så vi väckte honom inatt och han åt gladeligen en full flaska och somnade sedan om igen och sov till klockan 5, sedan var han pigg och glad och vaken. Tänk om vi snart får sova hela natten igen... jaaaa! Vilken lycka det vore!

 

  

 

Just nu hemma hos yrla: liten klimp i sin vagn med kossa gossa 2, papegojtricksfilten och favvonappen från Leksand stars, vantarna är där för att han river sig överallt annars!

Av Anna - 27 maj 2010 10:18

bilden är lånad här


Lagom till 3 årsdagen verkar Lilleman Bus ha slutat med nappen! Helt av en slump och helt av sig självt... Pappa Bus glömde ge honom nappen en kväll vid nattningen och Lillemannen har inte frågat efter någon än!

 

Igår ville han inte ha blöja på sig så det är nog på gång att sluta med den också, planen har varit att pottträna i sommar när han är dagisledig så vi följer den!

 

Och igår så visslade han! Tänk vad många saker som bara händer när man har blivit stora storebror och fyllt 3 år!

  

Av Anna - 27 maj 2010 10:04

bilden är lånad här


Lilleman bus vaknade mitt i natten och ropade... det är ett spöke under min säng... jag gick in på hans rum för att kolla läget, han satt i sin lilla säng och var inte riktigt vaken.

 

Det visade sig att det fanns 2 spöken, ett under hans säng och ett under Pappa Bus säng. Då får vi skrämma bort dem på något sätt sade jag och råkade släppa lite väder...

 

Åh, vem var det som pruttade sade jag och tänkte att den lilla fisen kanske kunde avleda från spökerierna.

Det var jag, sa Lilleman Bus och skrattade (han brukar tycka det är roligt att stå för andras fisar än sina egna), jag fes och jag fes så spöket försvann sade han och skrattade ännu mer, och så fortsatte han; blä sa spöket här luktar det Lilleman Bus fis!

 

Spöket var borta och vi kunde snarka vidare!

  

Av Anna - 26 maj 2010 11:39

bilden är lånad här


Om det är för att mors dag är inom räckhåll, (ni vet man längtar efter lite egentid och ompyssel...) eller för att mina naglar för första gången på flera år är starka och friska, men de senaste dagarna har jag blivit grymt sugen på att fixa naglarna!

 

Ett tag, innan barnen fanns, så gick jag till frissan varannan månad och till manikyristen varannan... oj vad grymt snygg jag måste ha varit då! Nu för tiden får man vara glad om man hinner till frissan en gång om året :) Budgetklipp, tack!

 

Dagens mål: att göra kort till mors dag (ja, jag har ju en egen mamma att uppvakta   ) och att göra lite hemma manikyr...

  

Av Anna - 24 maj 2010 17:08

  

bilden är lånad här


Klimpen har de senaste dagarna börjat med olater när han ammar. Han bits! Utan tänder! Men ändå gör det så f-bannat ont att det inte finns ord att beskriva med!


I går morse, efter att ha knipsat tag om vårtan 3 gånger under en "mysig" amningsstund, så kände jag att det fick vara nog! Här sitter jag i soffan, spänd som en fiolsträng och njuter inte det minsta av ge mitt barn mat!


Till det kan också läggas att jag inte gjort något annat de senaste 2 veckorna, bara ammat och ammat och ammat och ändå skriker den lilla Guldklimpen och är inte nöjd och glad. Så nu är det slut tuttat!


Fick snällt plocka fram pumpen (som inte bits! :) ) och känna mig som en ko igen... När Lilleman Bus kom till världen så tog det ett tag innan han fattade galoppen så jag satt och pumpade mjölk till honom de första 3 månaderna, men Klimpen har sugit hej vilt ända sen första dagen... nu skilde det ju lite i vikt mellan de båda barnen och Klimpen som den stora bebis han är kräver mer mat än jag har, så han har fått tillägg hela tiden.


Första pumpningen gick hur bra som helst och jag fick bort alla hemska knölar... sedan plockade jag isär den och gjorde rent och så blev det kvällen. Lugnet lägrade sig i huset, Lilleman Bus sov sött i sin säng, Klimpen satt i Pappa Bus knä och fick mat, läge för en heltömning av brösten! Lite spännande också att se hur mycket mjölk jag kunde få ut!


Då funkar inte pumpen! Plocka isär, titta på alla delar, sätta ihop... nääää.... samma igen, plocka isär, titta noggrannare på alla delar, sätta ihop... nääää.... Pappa Bus tittar på alla delar och sätter ihop... näää.... nu börjar paniken sprida sig lite... brösten ömmar och känns sprängfärdiga... och pumpen funkar INTE!!!!


Jag springer bort till datorn, på med google och vips hittar jag en sida - bruksanvisning till avent bröstpump - (rolig läsning här) desperat kvinna med samma problem som mig!!! Och där fanns lösningen... den lilla ventilen var vänd åt fel håll... åhhhh, vilken lättnad....

Av Anna - 23 maj 2010 14:07

  

bilden är lånad här och färglagd av yrla i paint... :)


Igår smällde det... Lilleman Bus hade sitt 3 års kalas! Idag är stora dagen, men det passade våra resande släktingar bäst att ha kalaset igår, så så fick det bli!


Morfar var utnämnd hovfotograf, jag hann inte med själv att ta några bilder under själva kalaset, ni vet hur det är - alltid nåt som ska göras, eller nån att gosa med eller barn som vill ha mat osv osv... Bilder kommer därför upp senare...


Kul hade vi i alla fall! Och moster kom med lilla söta kusinen - det var jätteskoj att se skillnaderna mellan de små, fast det bara är 3 veckor mellan dem. Sötkusin är mer finlemmad än vår Klimp. Det syntes framförallt på händer och fötter, sötkusin hade små yttepyttegulliggulliga små händer medan Klimpen har rediga dasslock till tassar, eller labbar mer he he...


  


Moster Pang och Sötkusinen gosar...


Vi hade verkligen tur med vädret, soligt och varmt så gott som hela dagen, det regnade lite på kvällen när vi skulle ha grillat, men det gick lika bra att göra i grillpannan på spisen...



Tårtan var dalablå med en röd brandbil på, jag bakade muffins a la Leila bakar med rosa glasyr och rött jordgubbsströssel (de gick åt!!! supermums!), vi hade bullar och kakor och nu vi har rester så vi kan ha minst 2 kalas till av bara farten :)


Och så många paket, jag har ingen riktig koll på vad han fick av vem - så tack alla för Lilleman Bus presenter, han blev jätteglad för allt han fick!


Men bäst var nog tågbanan, som han längtat! Och vad konstigt det är vilka känslor en tågbana väcker hos vuxna män! Morfar blev som en liten pojke igen när han hjälpte Lilleman Bus att bygga, och andra gäster av det manliga könet dök ner på golvet och började köra med tåg... konstigt... :)


  


Morfarbyggd tågbana med tunnlar och berg och till och med 2 får! och en höbal!


Han fick också uteverktygslåda med massa hammare och en liten rubank i plast med rullhjul under för den rätta känslan, och ett verktygsbälte att hänga verktygen i under själva arbetet...


  



Av Anna - 15 maj 2010 21:06

  


Med solhatt och tshirt och amning på balkongen... visst är det underbart!


  


Mamma Bus och Klimpen fick också sitta ute och lufta sig, Klimpen i solhatt några storlekar för stor, men söt ändå! Nu vill han helst sitta och idag drog han sig upp själv från halvsittande med stöd i mitt knä till sittande själv med huvudet helt utan stöd...


  


Det blev varmt i vagnen, och Klimpen hade nog lite för mycket kläder på sig, värmeutslagen väntade inte på sig! Nu ligger han och sover i sleepyheaden i soffan enbart i tshirt och små trosbrallisar - luftigt och skönt... och jag har precis stängt balkongdörren... klockan 21! Då är det sommarkänsla kan jag lova!

Ovido - Quiz & Flashcards