Direktlänk till inlägg 24 maj 2010

pump-panik!

Av Anna - 24 maj 2010 17:08

  

bilden är lånad här


Klimpen har de senaste dagarna börjat med olater när han ammar. Han bits! Utan tänder! Men ändå gör det så f-bannat ont att det inte finns ord att beskriva med!


I går morse, efter att ha knipsat tag om vårtan 3 gånger under en "mysig" amningsstund, så kände jag att det fick vara nog! Här sitter jag i soffan, spänd som en fiolsträng och njuter inte det minsta av ge mitt barn mat!


Till det kan också läggas att jag inte gjort något annat de senaste 2 veckorna, bara ammat och ammat och ammat och ändå skriker den lilla Guldklimpen och är inte nöjd och glad. Så nu är det slut tuttat!


Fick snällt plocka fram pumpen (som inte bits! :) ) och känna mig som en ko igen... När Lilleman Bus kom till världen så tog det ett tag innan han fattade galoppen så jag satt och pumpade mjölk till honom de första 3 månaderna, men Klimpen har sugit hej vilt ända sen första dagen... nu skilde det ju lite i vikt mellan de båda barnen och Klimpen som den stora bebis han är kräver mer mat än jag har, så han har fått tillägg hela tiden.


Första pumpningen gick hur bra som helst och jag fick bort alla hemska knölar... sedan plockade jag isär den och gjorde rent och så blev det kvällen. Lugnet lägrade sig i huset, Lilleman Bus sov sött i sin säng, Klimpen satt i Pappa Bus knä och fick mat, läge för en heltömning av brösten! Lite spännande också att se hur mycket mjölk jag kunde få ut!


Då funkar inte pumpen! Plocka isär, titta på alla delar, sätta ihop... nääää.... samma igen, plocka isär, titta noggrannare på alla delar, sätta ihop... nääää.... Pappa Bus tittar på alla delar och sätter ihop... näää.... nu börjar paniken sprida sig lite... brösten ömmar och känns sprängfärdiga... och pumpen funkar INTE!!!!


Jag springer bort till datorn, på med google och vips hittar jag en sida - bruksanvisning till avent bröstpump - (rolig läsning här) desperat kvinna med samma problem som mig!!! Och där fanns lösningen... den lilla ventilen var vänd åt fel håll... åhhhh, vilken lättnad....

 
 
Knaada

Knaada

25 maj 2010 00:27

Nå, hur mycket finns det i våra juver egentligen?

http://knaada.com

 
Yrla

Yrla

25 maj 2010 09:59

Knaada: mina boobisar var väldigt olika! som jag också misstänkt eftersom vi från första början haft en fultutte som KLimpen inte gillar... fultutten var seg å få igång och gav efter 15 minuters pumpande (!) bara 40 ml...
fintutten däremot hade många fina strålar och gav efter samma tid 100 ml... så jag låg inte så långt efter vad Klimpen snittar ungefär vid en måltid - c.a 180 ml...
hade en barnläkare en gång som sa att det borde sitta en ml mätare på brösten så man kunde se precis hur mycket man hade och mycket det var kvar... ganska kul idé :)

http://www.hemmahosyrla.bloggplatsen.se

 
Tant Grön

Tant Grön

25 maj 2010 10:18

Okej, nu är ju problemet löst men det är faktiskt inte svårt alls att handmjölka ifall du skulle hamna i liknande situation igen så kan du enkelt släppa på trycket liksom :-)

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
yrla

yrla

25 maj 2010 18:24

jag har aldrig lyckats få in snitsen riktigt... visst, det kommer ju men inte så jag känner mig tömd å glad igen :) om det är tålamodet som tryter när man är sprängfull eller vad det kan va... :)

http://www.hemmahosyrla.bloggplatsen.se

 
Knaada

Knaada

26 maj 2010 23:25

Ja, det skulle inte vara så dumt!

Lillberta ska börja med gröt nu också eftersom mina tuttar inte verkar ha vad som krävs längre.

http://knaada.com

 
yrla

yrla

27 maj 2010 10:33

här längtar vi lite efter att få prova gröt! lilleman bus fick smaka gröt på sin 4 månaders dag och så blir det nog för klimpen med... han ska bara lära sig att sitta först! men han har en månad på sig att träna :)

http://www.hemmahosyrla.bloggplatsen.se

 
Tant Grön

Tant Grön

28 maj 2010 09:14

Tänk kossa igen bara så ska du se att det snart faller på plats ha ha ha! Nej du, sprängfyllda tuttar är inget jag saknar men att låna en liten bäbis att gosa med då och då skulle jag inte ha något emot :-) Jag minns när jag skulle trappa ner amningen med Lillgulligan och jag var iväg på ett pilatespass på kvällen och tuttarna var så hårda att jag inte kunde ligga på mage och göra alla övningar ha ha ha men då kommer handmjölkning väl till pass och då är det ju ingen tömning som ska göras för då håller man ju mjölkproduktionen igång, utan här ville jag ju bara släppa på trycket he he och det lyckas man alltid med hur kass man än är på att mjölka för hand :-D Jo det är jag övertygad om för mjölken vill ju ut liksom ;-)

http://valkommenhemtilltantgron.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 9 februari 2011 13:09

Pappa Bus var och fyndade lite på Clas Ohlson, lite hyllor till storstädningen av förrådet, lite lådor OCH min nya älskling!    Fin va! Man kan göra etiketter med ramar och skuggor och oj vad bra den är!!! Nu är det bara att organisera ...

Av Anna - 9 februari 2011 09:42


Nu var det ett tag sen, igen... god jul var det senaste inlägget och ja, det var ju ett tag sedan (fast jag har inte hunnit med att städa bort julen i huset än). Till mitt försvar (hehe) så har jag varit skadad, Lilleman Bus tyckte att mitt ben ...

Av Anna - 24 december 2010 12:27


    GOD JUL!   Jul lugnet har lägrat sig hemma hos Yrla, tomten hittade hit igår kväll med alla klapparna så när Lilleman Bus vaknade imorse låg de där och väntade... Granen kläddes igår kväll av Lilleman Bus och Pappa Bus, vi kör plast...

Av Anna - 19 december 2010 22:57


   Han kommer emot mig med munnen lite halvöppen si så där... dregglet rinner nedför hakan och under näsan, precis ovanför överläppen, väntar 2 fina snorsniglar från senaste veckans förkylningsomgång... Jag håller i den lilla kroppen och tar emot ...

Av Anna - 19 december 2010 22:38

Ett ögonblick... tog det att raka bort Lilleman Bus rufset - å mamma bus sparade 200 kronor minst! :)    Ja, han fick en glass för han var så duktig å satt still nästan hela tiden :)    Sötnosen :) ...

Ovido - Quiz & Flashcards